Els errors

Algunes crítiques


Article publicat al diari “Avui” el 12/06/03 per Joan Josep Isern

Dels errors que porta el viure 

Els errors , la novel·la de David Cirici guanyadora del premi 23 d'Abril, s'obre amb una escena esplèndida. Tant, que aquest comentarista ja l'ha incorporada a la seva antologia particular de novel·les amb entrada potent al costat d 'El cel de l'infern , de David Castillo , L'ombra de l'eunuc , de Jaume Cabré , Societat limitada , de Ferran Torrent, i La claror del juliol , de Vicenç Villatoro, per posar alguns exemples notoris. Amb només un parell de pàgines Cirici en té prou per oferir-nos un punyent retrat de la decrepitud d'Alfonso Palau, antic jerarca del franquisme, a través de la descripció de la seva cambra de bany i de la torre on viu. No és habitual que un autor trobi l'estat de gràcia com en aquesta ocasió, en què un regalim de rovell en l'esmalt escarbotat d'una banyera, un porta-rotlles de paper higiènic passat de moda, les humitats d'una paret o les deixalles d'un cos -ungles, pèls- als racons mal escombrats ens parlen d'esplendors físiques i espirituals engolides definitivament per l'oblit del passat. Feta aquesta acotació específica sobre l'arrencada d 'Els errors m'apresso a dir que tot el que ve a continuació no desmenteix en absolut les perspectives inicials. Ben al contrari, David Cirici ha escrit una novel·la molt destacable en què ha sabut transmetre al lector un aire de proximitat, gairebé de pàgines viscudes per l'autor o per gent molt propera a ell, que enriqueix la novel·la amb una dimensió de credibilitat molt eficaç.

L'AMOR I EL SERVILISME

Hi ha dues línies de força a Els errors que, tot i anar-se creuant al llarg del relat, mantenen el seu vigor propi fins al final sense abaixar mai el to. La primera és la història d'un amor arravatador que s'inicia silenciosament poc abans de la Guerra Civil i que s'acaba el 2002 amb el final de la novel·la. La segona línia corre paral·lela a cavall de les dues mateixes dates i és un retrat de la xarxa de covardies i de complicitats que el franquisme va teixir en diversos estaments al llarg de la seva existència. I en totes dues línies un personatge comú: Joan Hernando, nascut el 1921 a Roses, un jove aprenent de paleta que s'enamora de Maria Alomar, filla d'una família d'estiuejants de tarannà liberal i catalanista, amb la qual mantindrà una prolongada relació amorosa clandestina. Joan Hernando, però, mantindrà en paral·lel al llarg de tota la seva vida una relació de servilisme i dependència -de vegades larvada, de vegades evident- amb Alfonso Palau, franquista com el seu pare, un "català de Burgos", i beneficiari de grans negocis immobiliaris del règim en les àrees devastades per la guerra i en l'aprofitament del boom turístic a la Costa Brava. Cirici estructura Els errors en diversos plans narratius. D'una banda hi ha la conversa que Joan i Alfonso tenen el 2002 després de gairebé quaranta anys sense veure's, motivada per l'emissió d'un programa de televisió sobre els catalans franquistes en què Alfonso Palau tenia un protagonisme notori. Aquest pla remet contínuament a la relació subordinada i servil que durant molts anys ha mantingut Joan Hernando, un home que consumeix la seva vida esperant sempre veure què passa i deixant que les circumstàncies decideixin per ell. En un altre pla narratiu ens en anem al 1961, en què tenim la conversa entre dos policies a propòsit del descobriment del cos d'una mulata ofegada en estranyes circumstàncies a prop de l'Estartit. Un altre pla el configura l'apassionada i poc convencional relació amorosa entre Joan i Maria al llarg dels anys. I un altre pla encara l'ocupa la figura del capità Salustio Cayuela, un personatge en aparença secundari però decisiu en el descabdellament de la trama. Tota aquesta estructura culmina en un capítol final que relliga definitivament tots els fils de la història i sobre el qual no m'estendré per no aigualir-li la festa al lector.

SELECCIÓ DE PERLES

Cirici ens mostra el seu talent de narrador en molts moments d 'Els errors . Ja he parlat amb detall de l'escena inicial, però també crec que val la pena remarcar el diàleg telefònic entre Carlos Palau i el doctor Alomar en un intent desesperat d'aquest últim per salvar la vida de Carles Rahola, la descripció del "temporal de les bótes", a la pàgina 100, el diàleg de Joan i Alfonso vells en què es descobreix un secret amagat durant quaranta anys, a la pàgina 261, i la dramàtica escena ambientada a les aules de Virtèlia.

________________________________________________________________________


Article publicat la diari “Avui” el 16/04/03 per Ramon Palomeras

David Cirici: "El màxim error és no ser fidel a un mateix"

La vida l'hem de triar. I no hem de deixar que ens vagi passant. Aquest llibre és una incitació a la decisió", manifesta l'escriptor barceloní David Cirici (1954). Amb el franquisme de rerefons, i les conseqüents complicitats d'un sistema basat en la covardia, els odis i les revenges personals, David Cirici eleva la indecisió a la categoria de protagonista principal, el gran causant dels desencerts dels protagonistes d' Els errors , guardonada amb el Premi 23 d'Abril 2003 que atorga l'editorial Columna. Una història d'amor clandestina entre un xarnego humiliat (Joan Hernando) i una catalaneta benestant (Maria Alomar), delacions i prejudicis, l'exili d'una família benestant, un assassinat, un empresari català franquista i un militar honest i més bondadós del que podria semblar són alguns dels elements d'aquesta trista novel·la de Cirici, amb molts elements autobiogràfics, que transcorre entre Roses i Barcelona. En Joan Hernando, un xarnego amb l'obsessió dels diners i la indecisió personificada, viu tota la vida amb el penediment de no haver actuat quan i com calia. I la Maria, tot i revelar-se contra la seva mare, no acaba d'encarar amb prou valentia les diferències de classe. "Estem parlant de dos personatges que no són fidels a allò que pensen. Es conformen amb la situació donada i no s'arrisquen a millorar-la", diu Cirici. "Ara bé, el pas del temps posa les coses al seu lloc", afegeix. D'altra banda, i contraposat a la grisor de les accions i època que l'escriptor dibuixa, Cirici homenatja la vila de Roses, amb les llevantades i tramuntanals que la flagel·len, i els variats colors que la tenyeixen; en definitiva, la vida i costums d'un poble de pescadors "que ja s'han carregat", afirma melancòlic. I és que David Cirici també descriu a la novel·la el procés d'especulació urbanística i el creixement del turisme de Roses i voltants que, malgrat la destrossa evident de l'entorn, "va augmentar el grau de benestar i nivell de vida de la població rosinca", manifesta l'escriptor barceloní.


________________________________________________________________________

Article publicat a “La Vanguardia” el 16/04/03 per Rosa Maria Piñol

David Cirici novela en “Els errors” el franquismo “de la cotidianidad”

“El franquismo puede verse de muchas maneras. En mi novela no hago un análisis ni una crítica del sistema, que están implícitos en el relato, sino que intento mostrar la red de complicidades y cobardías que una dictadura crea entre la gente. Es el franquismo de la cotidianidad, no el de las grandes esferas.” Con esta declaración de intenciones resume David Cirici (Barcelona, 1954) el trasfondo de la novela Els errors, con la que ganó el premio 23 d'Abril y que acaba de editar Columna. Els errors propone tres historias que se desarrollan de forma paralela, entre los años 1937 y 1961, y que al final de la novela confluirán. Una transcurre en Roses y relata el amor clandestino que el protagonista, Joan Hernando, mantuvo en su juventud y de forma clandestina con Maria Alomar, una mujer burguesa de la colonia de veraneantes. La segunda narra la investigación policial para aclarar un asesinato ocurrido en Roses en los años sesenta. Y en la última vemos al hijo de Maria Alomar, en una escuela barcelonesa, sometido a un interrogatorio brutal por haber descolgado y escondido los retratos de Franco. “En este país necesitamos bucear en los propios mitos y miserias ­afirma Cirici­. El sistema franquista influyó en la vida privada de muchas personas creando prejuicios y complicidades. En la novela trato de mostrarlo desde varias ópticas. Una es la relación laboral de Joan Hernando con su jefe, un hombre sin escrúpulos que es uno de los puntales del régimen franquista y que lo trata de forma humillante. Una situación incómoda, ante la que él es incapaz de reaccionar. Otra es la lectura del franquismo desde el punto de vista de un niño.” Este episodio el autor lo sitúa en la escuela Virtèlia de la época, la misma en la que él estudió, “un sistema escolar catalanista y heredero del noucentisme que vivía la contradicción de estar sumergido en el sistema de complicidades del franquismo. Había algunos profesores franquistas y, en ciertos casos, además violentos. El episodio escolar de la novela quiere mostrar que los niños no odiaban el franquismo de forma razonada, sino que, por influencia familiar, actuaban contra su iconografía”. Cirici se nutre de recuerdos personales, y no sólo en el relato de la escuela. Vinculado desde niño a Roses, de donde es originaria su familia materna, el autor recrea el ambiente de los años treinta en la población ampurdanesa. Asimismo, el personaje de Maria Alomar tiene puntos en común ­entre ellos el apellido­ con la madre del escritor, la viuda del crítico Alexandre Cirici Pellicer. Uno de los hechos que movieron a David Cirici a escribir este libro fueron unos programas televisivos dedicados a la burguesía del franquismo, que provocaron las protestas de los hijos y familiares de algunos retratados como franquistas. “La novela es también una respuesta a las reacciones, que considero absurdas, de hijos de franquistas destacados ­indica el escritor­. Hicieron como en la negación de san Pedro: negaron que sus padres hubieran sido franquistas, y eso es absurdo. Pero los partidos políticos, y en particular el nacionalismo catalán, nos han vendido la historia de que Catalunya ha sido víctima del franquismo. Y, según este planteamiento, ser proclamado franquista en Catalunya equivale a ser uno de los miserables que oprimieron el país. Pero es evidente que, hasta los años setenta, una buena parte de la burguesía catalana fue cómplice del sistema. Y el nacionalismo conservador, insisto, tiende a esconder esta realidad. La tesis de mi novela viene a ser que hemos de asumir este hecho, y muchos errores que se cometieron.” “Els errors” es el tercer relato para adultos de Cirici, que dejó atrás su etapa de narrador para jóvenes (“L'esquelet de la balena”, su primer título, lleva 18 ediciones) y la de guionista (“Les tres bessones”, entre otros programas) para dedicarse de lleno a la novela y a su trabajo como publicitario.